Savotta 906

Kantolaitteen päivitys ei varsinaisesti ole ollut tarkoituksena mutta niinhän siinä kävi että 906 nojailee pöytään vieressä. Tuossa pari viikkoa takaperin otin puheeksi nuotiolla varusteiden hintojen nousun ja päivittelin että jos meinais vaikka rinkan päivittää niin pitäs tehä se nyt kun vuoden päästä hinnat on kuitenkin noussut 10-20% nykyisestä. Noh Heikki tempaisi puhelimen kouraan ja googlaili 906 markkinahintaa ja totesi että nyt on TokNetissä liikkeissä olleet näytekappaleet halvennuksessa. Silloinhan tilanne karkasi lapasesta, näppäilin osoitetiedot ruutuun ja maksoin verkkopankissa tilauksen sen kummemmin miettimättä.

Isohan se on kuin kerrostalo tuohon vanhaan Molleen verrattuna ja hieman alkoikin arveluttamaan että saako tuolla pidettyä painot kurissa. Muutenkin nykyaikaisemmilla retkeilykamppeilla tilantarve on huomattavasti pienempi kuin 906 suunnitellessa ja jotenkin ihmeessä omatkin kamppeet alkaa muistuttamaan nykyaikaa. Joku anatoominen olisikin varmaan monen mielestä ollut parempi ja saattavat olla oikeassa mutta hommataan semmoinen jos tämä ei ala miellyttämään. 906 sisältää monien hyvien yksityiskohtien lisäksi myös lähes historiallisia ratkaisuja ja joitain puutteitakin.

Kaikki soljet ovat metallisia ja varmasti kestäviä. Noh tässä on heikkoutensakkin, suurin osa hihnoista kiristetään ainoastaan läpipujoteltavilla soljilla, hitaammat käyttää ja kivasti viilentää sormia talvella puojtella remmiä koloonsa. Saahan ne toki muovisiin vaihdettuakin jos alkaa häiritsemään, muoviset pikalukot ovat helppoja ja nopeita käyttää, sekä järkevästi käytettynä kestää siinä missä metallisetkin.

Varsinaisia kompressiohihnoja ei ole, epäilyttää että vajaalla kuormalla säkki lömpsöttää löysänä minne sattuu kulkijan liikkeistä. Voi olla että epäilykseni on turha, eikä parin kolmen hihnan lisääminen ole kummoiunen temppu.

Ylipakkaaminen on tehty erittäin helpoksi, yläkaari on säädettävä ja jatkuu parhaimmillaan parikymmentä senttiä pussin yläpuolelle, tässä on vakiona kaksi hihnaa joilla kiinnittää tavaraa. Alapussin kiertää myös hihnat joilla saa kiinnitettyä tavaraa rinkan alle tai taakse, niillä voi myös vähän yrittää kiristää alaosaa nippuun. Yläkaari on irroitettavissa jos sen tunte reissun kannalta tarpeettomaksi, näin säästä 180g, kaarta on myös saanut sahallisena.

Pikkutaskujen määrä oli positiivinen yllätys. Pääpussin sisällä on arvotavarapussi, yläläpässä on isohko litteä tasku vaikka kartoille. Molemmilla sivuilla on kahdet putkilotaskut. Ylempiin mahtuu litrainen termari, 1,5l virvoitusjuomapullo mahtuu nippanappa, toisen kyljen taskuun pääsee sisäälle myös sivulta. Alemmat putkelot ovat 37cm korkeat, toisella puolella tämä on jaettu kahteen pienempään taskuun. Sivutaskujen takana kulkee kuja pitkille tavaroille kuten kirveelle tai sauvvoille, toisen puolen kuja on suljettu alhaalta.
Lannevyö ja olkaviillekkeet ovat varsin ohkaisen oloisia mutta sitäkin jämäkämpiä, lyhyellä testilenkillä totesin että mukavuus riittää kantamaan paljon tavaraa ja kauas. Säätöjä tästä klassikosta löytyy myös kokolailla joka suuntaan. Liivikanto sekä lannevyö ovat liikuteltavissa ylös-alas, olkaviillekkeille on kaksi eri leveysvaihtoehtoa mutta pikkupatentilla lukuisia lisää, lannevyön pehmusteilla on pituussäätö. Täytyykin ennen tosikoitoksia perehtyä säätämään rinkka huippuunsa.


Jatketaan testejä ja raportoidaan tuonnempana. Nyt rinkka selkään ja metsään.

Kommentit

  1. Onhan ysinollakutonen nostalginen ja myös auttamattoman vanhanaikainen. Tosin miksei silä pärjää tulevaisuudessa jos on pärjännyt ennenkin. Itselläni oli kaksikin Savotta Tunturisusi L:ää, joka on käytännössä 906. Molemmat olen myynyt pois parempaan kotiin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Iltaa,

      En nyt ehkä sanoisi että auttamattoman vanhanaikainen, hinta on nykypäivänä kyllä turhan kova, kun ei ole pahemmin tuotekehitykseen mennyt rahaa.
      Tuo toknetin tarjoushinta oli kuitenkin niin houkutteleva etten malttanut olla siihen tarttumatta. Päivitys osaa onkin postissa jo tulossa, koitetaan tuoda 906 tälle vuosituhannelle.

      Poista
  2. Ostin kyseisen rinkan kymmenisen vuotta sitten ja useamman tuhannen kilometrin jälkeen on hyvässä kunnossa eikä mikään ole hajonnut. Kantamukset ovat olleet kaikkea 20 - 50 kg väliltä ja treenatessa siellä on keikkunut siskon 8 - vuotias poika :D Viimeksi mukana tänä suvena vaelluksella Enontekiö - Sevettijärvi - Nellim. LKJ - rinkan olisin ostanut mielummin aikanaan, koska sitä armeijassa tuli kannettua ja sen käyttöön opeteltua. Sitä ei kuitenkaan valikoimasta aikanaan löytynyt ja siinä kiireessä ei ehtinyt sen perässä juoksemaan tai muualta tilailemaan. Lahjaksi saatu anatomic on kyllä jäänyt toimittamaan matkalaukun virkaa.

    VastaaPoista
  3. Tämän klassikon suhteen kuulee aina välillä moitteita vanhanaikaisuudesta, mutta tietyissä tilanteissa aika lyömätön ...eli niissä kun homma menee totiseksi. Armeijassa vuoden havuhommissa palvelleena (siellä tosin LKJ-malli, mutta aika lähelle sama asia) ja muutaman ekstrapitkän vaelluksen (esim. Huippuvuorilla) tehneenä täytyy sanoa, että kun se kantolaite vaan ei saa missään nimessä mennä rikki tai syystä tai toisesta pitää saada jäätävän painoinen tavaramäärä kantoon (edelleen kaiholla muistellen aina sillointällöin pakollista radistinakin osumista sissihommissa kohdalle), niin Savotan putkirinkka on aika ehdoton.

    Monissa tilanteissa uudenmalliset anatomiset härvelit puolustaa paikkaansa (esim reppumatkaillessa itselläkin aina moderni pieni anatomic mukana), mutta yllä mainittujen esimerkkien kaltaisissa tilanteissa näistä anatomic-kikkareista ei oikein tule kuin paha mieli. Bonuksena tommoseen kunnon putkisavottaan voi periaatteessa laittaa melkein mitä vain (painosta ja muodosta välittämättä) ja silti kanto-ominaisuudet säilyy varsin hyvinä (esim. kamiina, 10 hlön sissiteltta, tiiliskiviä, mitä nyt mieleen tulee). Myöskin edelleen se, että jos jostain syystä painomäärät kasvaa (esim. superpitkille reissuille on vaan vähän pakko ottaa hieman enemmän välineitä ja muonaa mukaan), niin kyllä näissä antoomisissa tahtoo vaan ruveta se paketti leviimään, kun taas putkivermeessä kun pääsee vaan ylös jaloille, niin kannettavuus säilyy huolimatta hirvittävistäkin painomääristä.

    Ja tietenkään ei tarvitse olla tällainen ääritilanne, kaikki nämä hyvät ominaisuudet tulevat esille myös ns. normaalikäytössä.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Suositut tekstit